النِّسبِيَّةُ الزَّمَانِيَّةُ فِي العَمَلِ الأَدَبِيِّ " رؤية تحليلية وصفية " عطية حسانين قسم الأدب والنقد ، کلية الدراسات الاسلامية والعربية للبنات ، جامعة الأزهر ، جمهورية مصر العربية0 البريد الإلکتروني:Ammohammad@ju.edu.sa الملخص :
ينطلق البحث من أهمية المدلول الزمني بالنسبة للعمل الأدبي على اعتبار أن آليات ظهوره في النص الشعري تمثل أهم جوانبه ، وتتناول الدراسة البناءَ الزمني عبر قراءة تهدف إلى الکشف عن نسبية الزمان وأثرها في العمل الخلَّاق، کما تتبعت هذه الدراسة أثر النسبية الزمانية عند الشعراء العشاق عبر مستويات أو أنواع جاءت للکشف عن وجدان الشعراء وقدرتهم في توظيف عواطفهم لمعالجة الأحداث والتجارب العاطفية والاجتماعية التي تراکمت وتداخلت فيها الأزمنة بشکل جمالي له غايات فنية ، وما يمکن أن تثيره النصوص المتفارقة والمتجاورة من مشاعر وأحاسيس ، وبحثت في استعدادات الشاعر لتلقي ما ترمي إليه النصوص ، ومُتابعة ما يحدث له من مادة زمانية حول علاقة الواقع بالنظريات النسبية ، لتستظهر ما وراء الإدراک الخارجي من الناحية النفسية.
Relative Temporal In Literary Work Descriptive Analytical Vision" Attia Hassanein Department of Literature and Criticism , the College of Islamic and Arab Studies - Al-Azhar University,Egypt. E-Mail: Ammohammad@ju.edu.sa
Abstract:
The research is based on the importance of the temporal significance in relation to literary work, given that the mechanisms of its appearance in the poetic text represent the most important aspects of it, and the study deals with the temporal structure through a reading aimed at revealing the relativity of time and its effect on creative work. This study also traced the effect of temporal relativity among lovers poets across levels Or types that came to reveal the sentiments of poets and their ability to use their emotions to address events and emotional and social experiences that have accumulated and overlapped times in aesthetic manner that has technical goals, and what can be raised by the dispersed and contradictory texts of feelings and sensations, and examined the preparations of the poet R to receive what the texts aim for, and to follow up on what is happening to him from the temporal material about the relationship of reality with relativity theories, to memorize what is outside the external perception from a psychological point of view.