نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم اللغة العربية، الکلية الجامعية بتربة، جامعة الطائف، المملکة العربية السعودية
المستخلص
استلهام التراث وتشکيل الهوية في المسرح العربي المعاصر
"مسرحية (رسالة إلى ضمير العالم) للکاتبة سعدية العادلي- أنموذجًا"
محمد الأعصر
قسم اللغة العربية، الکلية الجامعية بتربة، جامعة الطائف، المملکة العربية السعودية
البريد الإلکتروني : dr.elasar@gmail.com
الملخص :
سيقف القارئ للنص المسرحي (رسالة إلى ضمير العالم) للکاتبة سعدية العادلي على ظاهرة مهمة تقوم عليها المسرحية، وتنطلق منها، وهي تعدد أشکال استلهام التراث وتوظيفه، کالديني والتاريخي والشعبي، ودوره في تشکيل الهوية العربية للمسرح العربي المعاصر.
وقد حمل التراث المُستلهم في المسرحية تناقضات ومفارقات تصويرية، ودلالات وأبعادًا رمزية، بين الماضي بعظمته، والواقع بمأساته، وهذا ما سعى البحث لبيانه وکشف دوافعه، والهدف من توظيفه، وکيف وظفته الکاتبة سعدية العادلي لخدمة نصها.
فالبؤرة المرکزية التي تقوم عليها المسرحية هي رفض الظلم والعدوان، والقتل بين بني الإنسان، في مقاربة مع الآخر المستدعى (طائر الغراب)، الذي وسم بإقامة العدالة الناجزة في حياته؛ ففضح بسلوکه الإنسان الذي کرمه الله بالعقل والآدمية، وميزه عن جميع المخلوقات إلا أنه فقد هذه الإنسانية عندما نحّى العدالة جانبًا في تعاملاته، فالمسرحية صرخة ألم فيما تبقى من ضمير الإنسانية جمعاء.
وقد جاء هذا البحث في مقدمة وأربع محاور وخاتمة.
أما المقدمة، فقد تحدثتُ فيها عن التراث وأهميته، وعرفتُ في حاشيتها بالکاتبة، وأبنتُ عن تعريف التراث لغة واصطلاحًا.
وأما المحور الأول، فقد عرضتُ فيه للتراث ودوره في تشکيل الهوية العربية من خلال استدعائه واستلهامه وتوظيفه. وفي المحور الثاني، تحدثتُ عن استلهام التراث الديني. وفي المحور الثالث، عرضت فيه للتراث التاريخي. وفي المحور الأخير، تناولتُ التراث الشعبي. ثم تجيء الخاتمة وفيها ما توصلت إليه.
الکلمات المفتاحية: المسرح الإنساني، مسرحية ضمير العالم، قابيل وهابيل المعاصرين، غراب سعدية العادلي
Inspiring Heritage And Identity Formation In the Contemporary Arab theater
"A Message To the Conscience Of the World" By Saadia El-Adly - A Model
Mohammad Al-Aasar
Department of Arabic Language, Bitarba University College, Taif University, KSA
E-mail: dr.elasar@gmail.com
Abstract:
The reader will stand for the theatrical text (A Message to the Conscience of the World) by writer Saadia Al-Adly on an important phenomenon on which the play rests, and it stems from it, which is the multiplicity of forms of inspiration and employment of heritage, such as religious, historical and popular, and its role in shaping the Arab identity of the contemporary Arab theater.
The heritage inspired by the play carried symbolic contradictions and paradoxes, symbolic indications and dimensions, between the past in its greatness, and the reality of its tragedy, and this is what the research sought to show and reveal its motives, the goal of its employment, and how it was employed by writer Saadia Al-Adly to serve her text.
The central focus of the play is the rejection of injustice, aggression, and killing between human beings, in an approach with the summoned other (Bird of the Raven), which was marked by the establishment of justice completed in his life, so he exposed his behavior to the person whom God honored with reason and humanity, and distinguished him from all creatures except that he lost When this humanity set aside justice in its dealings, the play is a cry of pain in the remaining conscience of all humanity. This research came in the introduction and four axes and conclusion.
As for the introduction, I talked about the heritage and its importance, and I knew in its footnote the author, and I built on the definition of heritage language and terminology ... As for the first axis, I presented to it the heritage and its role in shaping the Arab identity through its recall, inspiration and employment. On the second axis, I talked about inspiring religious heritage. And in the third axis, it presented historical heritage. And on the last axis, I dealt with folklore. Then the conclusion comes and contains what it reached.
keywords:The human theater, the conscience of the world, Cain and Abel contemporaries, Saadia Al-Adly's crow.