تصويـــرُ المعَاني بالرَّســــم العثماني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالزقازيق- جامعة الأزهر

المستخلص

تصويرُ المعَاني بالرَّسم العثماني
 
حسن سليم
قسم الأدب والنقد ، کلية اللغة العربية بالزقازيق ،جامعة الأزهر ، جمهورية مصر العربية
البريد الإلکتروني:  hassansalim.25@azhar.edu.eg
 
الملخص:
أبلى علماء الإسلام بلاءً حسنًا في خدمة لغة القرآن الکريم، وبيان أوجه الإعجاز المختلفة المتعلقة بلفظه وتراکيبه، ونظمه وأساليبه، من لدن:( أبى عبيدة والخطابي والرماني والباقلاني وعبد القاهر الجرجاني والزمخشري .. ) وغيرهم کثير إلى يومنا هذا .
کما أولى جِلةٌ من العلماء عنايتهم بخط المصحف الشريف ورسمه کأبي عمرو الداني وابن البناء المراکشي والزرکشي والسيوطي..وغيرهم من سلفهذه الأمة وخلفهم.
فکما أن القرآن الکريمَ معجزٌ في لَفْظِه ونَظْمِه ، معجزٌ –أيضا- في خَطّه رَسْمه..       غير أن أوجه إعجاز الرسم العثماني للمصحف الشريف لم تحظ باهتمام کثير من الباحثين المعاصرين، حتى أولاها شيخنا الأستاذ الدکتور عبد العظيم المطعني عنايته، وأفرد لها کتابا سمَّاه "لطائف وأسرار خصوصيات الرسم العثماني للمصحف الشريف" کشف فيه عن بعض أسرار ولطائف خصوصيات هذا الرسم المعجز.
مما شجعني لأبرز جهوده وأقتفي أثره وأغزل على منواله نسيج هذا البحث المتواضع الذي بنيته بعد هذه المقدمة على مدخل وتمهيد ومبحثين وخاتمة حملت نتائجه والتي من أهمها:
أن الرسم العثماني وجه جديد من وجوه إعجاز القرآن الکريم المتعددة، وأن هذا الرسم المعجز توقيفي، وهو سرٌّ من أسرار الله المودعة کتابه العزيز، وأن هذا الرسم صادرٌ عن رسول الله r وهو الذي أمر کُتّاب الوحي أن يکتبوه على هذه الهيئة، وقد اقتصر البحث على ظاهرتين من ظواهر الرسم العثماني وهما: زيادة الحرف وحذفه، وقبض الحرف وبسطه، وحاول البحث الکشف عن قبس من وجوه الإعجاز المتعلقة بتصوير الرسم العثماني للمعاني في مواضع الزيادة والحذف، وکذا القبض والبسط، وقد أکد البحث على أن أسرار الرسم العثماني لا تزال في حاجة إلى مزيد من الدراسات للکشف عن وجوه إعجاز القرآن الکريم..
                         
            الکلمات المفتتاحية : تصوير – المعاني – الرسم- الخط – العثماني – القرآني – المصحف     الشريف – الحذف- الزيادة- القبض  - البسط ) .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Depiction of meanings in the Ottoman drawing
 
 
                                                                                                                                              Hassan Salim
                       Department of Literature and Criticism, Faculty of Arabic Language in  Zagazig ,Al Azhar University, Egypt.
                                                                                                                E-mail:hassansalim.25@azhar.edu.eg
 
 
 
 
                                                                                                                                                              Abstract 
    Islamic scholars have done  well to serve  the language of the  Holy Qur'an and demonstrating the different aspects of rhetoric concerning  its terms and structures , rhythm, styles from Abi-Oubayda  Al-Khatabi,Al-Romani,Al-Baqalani,Abd-Al-Kaher, Al-Jerjani and Al-Zamkhari  and many others up to the present time.
    A group of scholars have given  the handwriting of the Noble Qur'an  and  its drawing great concern as Amr Al-Dani,Ibn_ Al-Banana-Zarkashi and Al-Seiuti and many others of the forefathers  of the nation and their descendents.
    Just as the Holy Qur'an is rhetoric in its words and rhythm, it is also rhetoric regarding Uthmanic drawing  and this has also been given great concern by the modern researches where prof. Dr Abd Al-Azeem Al-Mitanni devoted a book to it. It is entitled by ''Secrets and the nicest things  concerning the privacy of the Holy Quran in which he showed some of the secrets and the nicest things of the privacy of the  Holy Qur'an and its rhetoric drawing  .
  This encouraged me to clarify his efforts and to trace him to flirt the  texture of this  humble research that I have built it after this introduction which is followed by a preface,representation,two sub-topics and a conclusion.  The conclusion itself includes some results as follows: The Uthman's handwriting is a new aspect of the several different aspects of the Holy Qur'an and this rhetoric handwriting is suspensive and it is also a secret of the hidden secrets of Almighty Allah in His dear Book 'The Holy  Qur'an''. The handwriting itself is from the instructions of Prophet Muhammad(PBUH )to the scribers or writers of the  Holy  Quran. He himself (PBUH)ordered the writers of the revelation to write it down at this specific shape
    The research is limited in two phenomena concerning the Uthmanic phenomena of handwriting such as the addition of letters or the deletion of the same letters. In fact, the research tried to show a glimpse of the aspects of the rhetoric which are concerned with the depiction of the Uthmanic handwriting regarding the meanings at the positions of addition or deletion of letters. The research has assured that  the Uthmanic secrets of handwriting is still in need to increase our studies to discover the different aspects of the  Holy Qur'an.
 
                                                                               Keywords : Depiction- meanings- drawing- handwriting -Uthman