التوقيعات المشرقية والأندلسية دراسة موازنة في المقاييس البلاغية والحجاجية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب بقنا، جامعة جنوب الوادي، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

شوزان نشأت
قسم اللغة العربية ، كلية الآداب بقنا، جامعة جنوب الوادي، جمهورية مصر العربية.
البريد الالكتروني:  shuzannshat@art.svu.edu.eg
                 
الملخص:
     التوقيعات من فنون النثر العربي المرتبطة بتطور الكتابة، والتوقيع عبارة بليغة موجزة يكتبها الحاكم أو من ينوب عنه للرد على الرسائل الواردة إليه وقد يكون التوقيع إبداعًا أصيلاً من قِبل الموقّع، أو آية قرآنية، أو حديثًا نبويًّا، أو مثلاً سائرًا، أو حكمة، أو بيت شعر، بشرط أن يكون ملائمًا للقضية التي وقِع فيها.
     ويهدف البحث إلى إلقاء الضوء على المقاييس البلاغية والحِجاجية التي تزخر بها نصوص التوقيعات المشرقية والأندلسية، وقد اقتضت طبيعة البحث استخدام المنهج الوصفي والبلاغي التحليلي، وخلص البحث إلى وجود علاقة تأثير وتأثر بين التوقيعات الأندلسية ونظيرتها المشرقية
   كما تبين اعتماد فن التوقيع على الإيجاز بنوعيه (القِصر والحذف)، وألوان أخري كالسجع والجناس والطباق والمقابلة، وقد يجتمع في بنية التوقيع الواحد عدة فنون بلاغية مؤكدة على خبرة صاحب التوقيع وثقافته. ولم تأت النصوص المقتبسة من القرآن والحديث، والنصوص المتضمنة من الشعر والأمثال والحكم في التوقيعات لمجرد الزينة والزخرفة؛ بل كانت آليات حجاجية اعتمدها الموقعون لتدعيم قناعاتهم ومواقفهم وإفحامًا لخصومهم، وعيًا منهم بقيمتها في الإقناع والتأثير، فكما جاءت التوقيعات لتتوخي الإيجاز والإمتاع، فإنها استهدفت أيضًا التصوير والإقناع.
الكلمات المفتاحية: التوقيعات , الحِجاج ,المقاييس البلاغية , الموازنة , الاقتباس.
 
 
 
Oriental And Andalusian Autographs, A Balancing Study In Rhetoric And
Argument Metrics
 
 
 
                                                                                                                                           Chauzan Nashaat
                      Department of Arabic Language, Faculty of Arts, Qena, South Valley University, Arab Republic of Egypt.
                                                                                                                      E-mail: shuzannshat@art.svu.edu.eg
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Abstract:
Autography is one of the Arab prose arts associated with the development of writing. Autograph is a brief rhetoric phrase, written by a ruler or his representative in response to the messages submitted to him. An autograph may be an original creation by the person who made such autograph, a qur'anic verse, a prophetic hadith, a notable saying, proverb or a line of poetry, provided that it must be appropriate for the question in which it has been made. This research aims to shade light on the rhetoric and arguments metrics contained in the Oriental and Andalusian Autographs. The nature of this research required use of the descriptive and analytical rhetoric approach. The research has concluded to presence of two-way influence relation between the Andalusian Autographs and their Oriental counterparts. It has been turned out that Autography depends on brevity with its two types (Restriction and Elimination), along with another figures such as assonance, anaphora, antithesis and opposition. Several rhetorical arts, emphasizing the autographer's experience and culture, may meet in a single autography structure.
Texts quoted from Qur'an, hadith, poetry, sayings and proverbs have not been included in the autographs for merely ornament and decoration, but were argument mechanisms adopted by the autographers to support their convictions and positions and in confutation of their opponents, being conscious of their value in persuasion and influence. As autographs have been used to seek brevity and delight, they also targeted depiction and persuasion.
                                                                Keywords: Autographs , Arguments ,Rhetoric Metrics , Balancing , Quotation.
 

الكلمات الرئيسية