مرتكزات تفسير وتأويل الوجوه الأسلوبية في كتاب " نقد الشعر " لقدامة بن جعفر

المؤلف

قسم اللغة العربية, كلية الآداب ,جامعة الزقازيق ,جمهورية مصر العربية.

المستخلص

مرتكزات تفسير وتأويل الوجوه الأسلوبية
في كتاب " نقد الشعر " لقدامة بن جعفر
 
 
عبير إبراهيم
قسم اللغة العربية, كلية الآداب ,جامعة الزقازيق ,جمهورية مصر العربية.
البريد الالكتروني: Dr.Abeer.E.E@gmail.com
 
الملخص :
تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على كيفيات تحليل النصوص الشعرية وتفسيرها وتأويلها، بناء على ما يمتلكه النقاد والبلاغيون من ملكات فطرية وكفاءات مكتسبة، تؤهلهم للتعامل مع مكنون الخطابات، فقد تناول قدامة بن جعفر كثيراً من الوجوه الأسلوبية بطريقة أفاد فيها من ثقافته الفلسفية، مما أسهم في تأسيس منهجه الخاص الذي يحمل طابعاً مختلفاً عن غيره، ومما لا شك فيه أن النقد يتأثر حتماً بشخصية الناقد، وثقافته، ومعتقداته الفكرية، وبنيته العقلية، فتلك مؤثرات فاعلة في إصدار الأحكام، وفي تفسير النصوص وتأويلها، ومن يتأمل كيفيات تفسير الوجوه البلاغية في كتاب "نقد الشعر" يلاحظ اختلاف قدامة بن جعفر عن غيره في فهم المعاني وتأويلها، وأنه كما اكتفى أحياناً بالاستحسان عند تحديد القيمة الجمالية للوجه البلاغي، فإنه في أحيان أخرى قد أسهب في تعليل هذا الاستحسان، والتنبيه إلى أثر التشكيل الأسلوبي في بناء المعنى.
الكلمات المفتاحية: التأويل البلاغي , الوجوه الأسلوبية , قدامة بن جعفر , كتاب " نقد الشعر ".
 
 
 
 
 
 
 
 
The foundations of interpretation and interpretation of stylistic faces
In the book “Critique of Poetry” by Qudamah bin Jaafar
 
 
 
                                                                                                                                     Abeer Ibrahim
                                                                     Department of Arabic Language, Faculty of Arts, Zagazig University,Egypt.
                                                                                                                             E-mail:  Dr.Abeer.E.E@gmail.com
 

                                                                                                                                                                 Abstract:
This study seeks to identify the methods of analyzing, interpreting and interpreting poetic texts, based on what critics and rhetoricians possess of innate talents and acquired competencies that qualify them to deal with the hidden discourses. Establishing his own approach that bears a different character from others, and there is no doubt that criticism is inevitably affected by the critic’s personality, culture, intellectual beliefs, and mental structure. Criticism of Poetry” notes the difference of Qudamah bin Jaafar from others in understanding and interpreting meanings, and that as he sometimes satisfied himself with approbation when determining the aesthetic value of the rhetorical face, he at other times he expounded on the explanation of this approbation, and alerted to the effect of stylistic formation in constructing meaning.
                                          Keywords: rhetorical interpretation, stylistic faces, Qudama bin Jaafar, book "Naqd al-Sha'ar

الكلمات الرئيسية