الخطاب الميتاسردي في رواية الخيال العلمي الموجَّهة للطفل مقاربة إدراكية في رواية (سفن الأشياء الممنوعة)

المؤلف

قسم البلاغة والنقد ، كلية دار العلوم ، جامعة المنيا ، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

الخطاب الميتاسردي في رواية الخيال العلمي الموجَّهة للطفل
مقاربة إدراكية في رواية (سفن الأشياء الممنوعة)
 
 
تامر عبدالعزيز
قسم البلاغة والنقد ، كلية دار العلوم ، جامعة المنيا ، جمهورية مصر العربية.
البريد الالكتروني: tamer81m@yahoo.com
 
 
الملخص:
 
يُعْنى هذا البحث بمقاربة رواية (سفن الأشياء الممنوعة) للأديب المصري يعقوب الشاروني من منظور يجمع بين السرديات والإدراكيات للكشف عن طبيعة توظيف الخطاب الميتاسردي الذي تتميز به الرواية بوصفها رواية خيال علمي موجهة للطفل في الأساس. ويحاول البحث دراسة آليات توظيف الخطاب الميتاسردي في الرواية، ووظائفه في السرد، والتقنيات التي تُعبِّر عن ذلك، وكيفية امتزاج الأفضية الذهنية، وتراسل الخطاب التاريخي الأسطوري الموظَّف في الرواية مع الخطاب العلمي الاستشرافي الذي تقدمه.
ويتناول البحث بعض المفاهيم النظرية المتعلقة بموضوعه كالإدراكيات ورواية الخيال العلمي الموجهة للطفل والخطاب الميتاسردي، ثم في جانبه التطبيقي يتناول آليات توظيف الخطاب الميتاسردي في الرواية، والفضاء الذهني، ومزج الفضاء المسرحي في النص الروائي، والفصل بين إدرك السارد ووعي الشخصية.
الكلمات المفتاحية: الميتاسرد , الخيال العلمي, الإدراكيات , يعقوب الشاروني.
 
                                        
 
 
 
 
 
Metanarrative Discourse In A child-Oriented Science Fiction Novel
Cognitive ApproachIn The Novel (Ships Of Forbidden Things)
 
 
 
                                                                                                                                              Tamer Abdulaziz
                      Department of Rhetoric and Criticism, Faculty of Dar Al Uloom, Minia University, Arab Republic of Egypt.
                                                                                                                          E-mail: tamer81m@yahoo.com
 
Abstract:
This research is concerned with approaching the novel (The Ships of Forbidden Things) by the Egyptian writer Yaqoub Al-Sharouni from a perspective that combines narratives and Cognitives To reveal the nature of employing the metanarrative discourse that characterizes the novel as a child-oriented science fiction novel. The research attempts to study the mechanisms of employing metanarrative discourse in the novel, its functions in narration, the techniques that express it, how the mental space blends, and the legendary historical discourse employed in the novel corresponds with the forward-looking scientific discourse it presents.
The research deals with some theoretical concepts related to its subject, such as cognitive sciences, child-oriented science fiction, and metanarrative discourse. Then, in its practical side, it deals with the mechanisms of employing metanarrative discourse in the novel, mental space, blending theatrical space in the novelistic text, and separating between the narrator's cognition and personality awareness.
                                                    keywords:Metanarrative , Science Fiction , cognitive sciences , Yacoub Al-Sharoni.
 
 

الكلمات الرئيسية