الشعر التعليمي عند ابن مالك وأثره فى ترسيخ القضايا الدلالية نظم الفوائد أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم أصول اللغةبكلية اللغة العربية بالزقازيق- جامعة الأزهر - جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخـــــــص
الشعر التعليمى لون من ألوان الشعر العربي،  يهدف إلى تعليم القارئ العلوم الشرعية واللغوية والعلمية عن طريق متون شعرية تُعرف بــــ (المنظومات)،  وهو يمدُّ بجذوره فى العصر الجاهلي وذاع وانتشر فى العصر العباسي متأثرًا بالثقافات المختلفة، ثم انتقل إلى الشعراء الأندلسيين الذين توسعوا فى مجالاته توسعا كبيرا، ويُعدُّ ابن مالك الأندلسي (ت 672هـ) من رواد هذا الفن،  فقد نظم فى النحو والصرف واللغة منظومات كثيرة يُشار إليها بالبنان ويُعنى بها الدارسون والباحثون إلى الآن و ألفيته الشهيرة فى النحو خير دليل على ذلك،  ومن منظوماته " نظم الفوائد" الذي جمع فيه الكثير من مسائل اللغة واللهجات والنحو والدلالة .
وقد وقفت من خلال هذا البحث على ماهية الشعر التعليمي ومراحل تطوره فى مختلف العصور، ثم بينت القضايا الدلالية التي تعرض لها ابن مالك فى "نظم الفوائد" والتي تمثلت فى: تعدد اللفظ للمعنى وتعدد المعنى للفظ، والخصوص، والدلالة المعجمية عنده ابن مالك .
الكلمات المفتاحية:  الشعر التعليمي، ابن مالك، القضايا الدلالية، نظم الفوائد
Abstract
Educational poetry is one of the types of Arabic poetry. It aims to teach the reader the legal,  linguistic, and scientific sciences through poetic texts known as (manzums). It has its roots in the pre-Islamic era and became popular and widespread in the Abbasid era,  influenced by different cultures. Then it moved to the Andalusian poets who expanded its fields. It expanded greatly,  and Ibn Malik Al-Andalusi (d. 672 AH) is considered one of the pioneers of this art. He organized many systems in grammar,  morphology،  and language,  which are referred to as “Al-Banna” and are used by scholars and researchers until now. His famous familiarity with grammar is the best evidence of that,  and one of his systems is “Nazm Al-Fawaid”, which It contains many issues of language,  dialects,  grammar,  and semantics.
Through this research,  I examined the nature of educational poetry and the stages of its development in various eras,  then I explained the semantic issues that Ibn Malik addressed in “Nazm al-Fawaid ”, which were represented in: the multiplicity of the word for the meaning and the multiplicity of meanings for the word،  the specifics,  and the lexical significance according to Ibn Malik.
Keywords: educational poetry,  Ibn Malik,  semantic issues،  interest systems.

الكلمات الرئيسية