من مظاهر التجريب فى مقامة (مسائل الانتقاد) لابن شرف القيروانى ت (460هـ) دراسة فى ضوء مفاهيم التلقي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد بجامعة الأزهر كلية اللغة العربية بالزقازيق -جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخـــــــص
إن من يمعن النظر في التراث العربي ويقرأ  في الحداثة الغربية يجد ثمة رؤى إبداعية ونظرات نقدية تنم عن وعي كامل من النقاد العرب القدامى بأبعاد العملية الإبداعية والنقدية، وسيجد القارئ لهذا التراث أنه زاخر بالنصوص التي تشهد بوجود اتصال وتأثير وتأثر- بل وسبقا في كثير من المواضع- بين ما أنتجته الذهنية العربية وما أنتجته الحداثة الغربية في مجال الأدب ونقده.
ويعد مفهوم التجريب من المفاهيم التي استوردها الحداثيون العرب بدافع الانبهار وقدموها إلى القارئ العربي بوصفها من إنتاج حركة الحداثة الغربية؛ ولذا كان هذا البحث الذي يهدف إلى دراسة  نص من نصوص الأدب الأندلسي وهو المقامة الموسومة بـ(مسائل الانتقاد) لابن شرف القيرواني المتوفى سنة 460هـ، بغية إبراز بعض مظاهر التجريب فيه وأثرها في المتلقي، محاولا من خلال ذلك تقديم قناعة للقارئ بأن مفهوم التجريب لم يكن غريبا عن الأدباء والنقاد العرب،  وأن تراثنا العربي زاخر بالآثار الأدبية والنقدية التي تسجل سبقا على مفاهيم الحداثة الغربية في كثير من المواضع.
الكلمات المفتاحية: التجريب، المقامة ، مسائل الانتقاد، ابن شرف القيرواني، التلقي.
Abstract
Whoever looks closely at the Arab heritage and reads about Western modernity will find that this heritage is  full of texts that show the existence of contact, effect and affected, and even preceded by some positions, between what was produced by the ancient Arabs and what was produced by Western modernity ,also what followed it in  fields of literature and criticism.
‏The concept of experimentation was one of the concepts imported by the Arab modernists and presented to the Arab reader as a product of the Western modernity movement, ignoring the fact that creativity and experimentation are human behavior, as well as every nation has its own experimentation as required by its historical context and civilized location, more over according to the artistic vision and literary norms embraced by its creators and its critics ;Therefore, this research, which aims to study one of the texts of the Andalusian era, which is the Maqama marked by (Issues  of criticism )by Ibn Sharaf al-Qayrawani, who died in  460 AH, was considered an experimental text of the first degree.
‏The  research with this form aims to highlight some aspects  of experimentation in the studied text and its impact on the recipient, trying to provide the reader with the conviction that the concept of experimentation was not alien to Arab writers and critics, and that our Arab heritage is full of literary and critical effects that precede the concepts of Western modernity in many positions.
Keywords: experimentation, standing, issues of criticism, Ibn Sharaf al-Qayrawani, reception..

الكلمات الرئيسية